Open Huis Sint Cathrien

  • Thuis
  • Over ons
    • Open Huis op zaterdag
    • Onze vrijwilligers
  • Actueel
  • Foto’s
  • Donaties
  • ANBI
  • Onze relaties
  • Contact

Onze vrijwilligers

Open Huis Sint Cathrien bestaat uit louter vrijwilligers, op dit moment ongeveer 35 personen. Een heel gemengd team wat betreft samenstelling: m/v, leeftijd, beroepsachtergrond, levensovertuiging en beschikbare tijd (2x pr maand).

Als je dienst hebt werk je in een team van 3 personen (ochtend) of 2 personen (middag). Elke 3 maanden wordt er een rooster gemaakt, afhankelijk van de wensen van de vrijwilligers. Je bent vrijwilliger, maar dat wil niet zeggen dat meedoen vrijblijvend is. Als je ingeroosterd bent gaan we er van uit dat je komt of dat je ruilt met een andere vrijwilliger. We gaan er ook van uit dat je meedoet met de trainingen en dat je een keer per jaar meedoet met het evaluatiegesprek in kleine groep met de coördinator en de voorzitter.

Afhankelijk van de tijd van de dag heb je een bepaalde taak.

Ochtendploeg (3 personen)

9.45 tot
10.15 uur
Lunch klaarmaken en alles klaarzetten in de Ontmoetingsruimte.

Even samen koffie drinken en praten over wat er afgelopen dagen is gebeurd. Waar moeten we vandaag rekening mee houden?
10.30 tot
12.15 uur
Koffie en thee serveren aan gasten, luisterend oor, informeel contact, opruimen/afwassen (we hebben een snelle afwasmachine!)
12.15 tot
12.45 uur
Ontmoetingsruimte is even gesloten: je kunt naar de viering gaan of er voor zorgen dat de tafels gedekt zijn, de soep warm is en de koffie klaar.
12.45 tot
13.15uur
Lunch: soep serveren, brood uitdelen (met kaas of vlees), koffie en thee serveren, fruit uitdelen. Afruimen en afwassen.

Omdat je tot nu toe nog steeds met 3 vrijwilligers bent kun je onderling afspreken wie wat doet. en de middagploeg komt ondertussen binnen om over te nemen.
Ongeveer 13.30 uurEven napraten, belangrijkste zaken in agenda noteren.

Middagploeg (2 personen)

13.15 uurMee opruimen, informeren hoe de ochtend verlopen is.
13.30 tot
16 uur
Koffie en thee serveren aan gasten, luisterend oor, informeel contact, opruimen/afwassen.
Meeste gasten vanaf 14 uur komen voor het steunpunt-spreekuur. Om 16 uur sluiten we.
16 tot
16.30 uur
Opruimen, afwassen en even napraten. Belangrijke zaken in de agenda noteren.

Training

We zijn en blijven vrijwilligers, geen professionals. Dat wil niet zeggen dat we onvoorbereid zijn op ons gastvrouw of gastheer zijn! We houden 6 keer per jaar een trainingsronde met een professionele trainer (3 keer in voorjaar, 3 keer in najaar). In de meeste gevallen worden voorvallen uit de praktijk van het Open Huis gebruikt als casus.

Omdat je steeds maar een klein groepje vrijwilligers ziet houden we een paar keer per jaar een gezamenlijke bijeenkomst.

Jaarvergadering in het voorjaar: we beginnen met een oecumenische viering, vervolgens een brood- of warme maaltijd, de jaarvergadering en sluiten af met een gezellig samenzijn.

Rond kerst houden we een kerstviering: een oecumenische viering, maaltijd en gezellig samenzijn.

Om voeling te houden met onze doelgroep(en) organiseren we regelmatig een excursie of nodigen we een hulpverlener van een andere organisatie uit.

Als je belangstelling hebt om vrijwilliger te worden kun je via een mail aan de coördinator Bernadette van Litsenburg een afspraak maken om een of meerdere dagdelen mee te lopen. Ook zijn er mogelijkheden voor middelbare scholieren om een maatschappelijke stage te lopen. Mocht je alleen zaterdags tijd hebben voor vrijwilligerswerk: kijk naar ons “Open Huis op zaterdag”!

Wil je meer weten over het Open Huis in het algemeen, lees dan ons jaarverslag (te vinden op de pagina met ANBI-gegevens).
We geven een aantal keren per jaar zelf een informatiebulletin uit (“het krantje”). Hier kunt u de meest recente uitgaves bekijken: krantje 135 en krantje 134.

We hebben de coronatijd gebruikt om ons beleid wat betreft de vrijwilligers nog eens uitgebreid te screenen.

Het beleid wat betreft aanname, integriteit en preventie is duidelijker beschreven en we hebben voor zowel de vrijwilligers als de gasten een vertrouwenspersoon aangesteld.
Verder hebben we onze statuten opnieuw bekeken in het kader van de invoering van de wet WBTR. We hebben een aantal afspraken vastgelegd die t.z.t. in nieuwe statuten moeten worden opgenomen.
Dit is te lezen in onderstaande documenten.
Huishoudelijk reglement
Vrijwilligersovereenkomst voor bestuur
Vrijwilligersovereenkomst voor gastvrouwen en – heren
Werkafspraken


Realisatie: Supportpunt in samenwerking met Open Huis Sint Cathrien